Festival = Feest vieren

Ik val gewoon met de deur in huis: Het Danspiratie Festival wordt van 13 januari 2018 doorgeschoven naar 12 januari 2019. >>ECHT even de hele blog lezen<<

Want een feest is pas een feest als

  • Je met jouw dans kunt doen wat je het liefste wilt.
  • Je er écht, zorgeloos van kunt genieten.
  • Je collega's kunt ontmoeten vanuit positiviteit.
  • Je het gevoel hebt dat jij er ook bij hoort, met of zonder dansdiploma. 
  • Je weet dat je jaarlijks een verdiepende cursus of opleiding kunt volgen die bij jouw wensen aansluit en die je vooruit helpt in de rollen die jij als dansdocent vervult. (dat zijn er best veel toch?!) 
  • Je jouw kaartje gewoon kunt betalen en ter plaatse ook nog een leuke outfit, een cursus, nieuwe muziek en het nieuwste Danspiratie product kunt kopen... 

Deze instelling hoort bij de groei mindset die we binnen Danspiratie aan het ontwikkelen zijn. >Printen voor in je portemonnee! 
 

Ik voel dat we op weg zijn naar een warmer netwerk waarin echt alle dansdocenten welkom zijn en geaccepteerd worden zoals ze zijn. Maar nog steeds gaan studenten het werkveld in met veel te lage tarieven en met onvoldoende kennis over het ondernemerschap, nog steeds werken collega's voor te weinig geld, nog steeds spreek ik collega's over offertes die niet getekend worden, nog steeds raken collega's overspannen en nog steeds ontstaan er onveilige situaties in dans- en balletscholen. Het werkveld van de dansdocent lijkt in een soort vacuüm te zitten. Voordat we gaan feesten, wil ik onze sector graag in samenwerking met partners hierin verder gaan helpen. 

To the point! 

Ok, ok, ik ben een vrouw van veel woorden :) To the point; een mooi bruggetje naar het punt dat ik wil maken. 
Je mag doen wat je wilt met dans, zo is het nou eenmaal in 'de kunsten'. Maar daarin hebben we wel een verantwoordelijkheid naar onze leerlingen. Dansles geven is heel erg 
leuk, je hebt leerlingen en je draait lekker. Maar...

  1. Kun jij EHBO of BHV verrichten als er een ongeluk gebeurd of brand uitbreekt? (Oh neeee) 
  2. Heb jij kennis van het menselijk lichaam (anatomie) en van de trainingskundige do's en dont's zodat jouw leerlingen fysiek veilig zijn bij jou? (Interessant!) 
  3. Heb jij jouw zakelijke basis op orde, zoals algemene voorwaarden, tarieven, factuursjabloon, verzekeringen en pensioenopbouw? (I know, geen favoriet onderwerp)
  4. Kun jij pedagogisch inspelen op groepsprocessen en afwijkend gedrag bij leerlingen? (niet toevallig goed omdat je een 'mensenmens' bent) 
  5. Wil jij misschien meer leren op het gebied van danstheorie, dans maken, dans bekijken, voorstellingen maken of...? (Dat heb ik altijd zelf nog gewild) 
  6. Zou jij jezelf als docent of als leider beter willen leren kennen om dichterbij jouw authenticiteit te kunnen komen? (succesvol = zelfkennis) 
  7. Leeft in jou de wens om je meer te verdiepen in het ondernemerschap? (Daar heb je me weer hoor) 


Met 2350 Dansdocenten in de groep is het tijd om ALLE vormen van het dansdocentschap te accepteren en SAMEN aan de kwaliteit van onze danslessen te gaan werken. Sommige collega's hebben een dansopleiding kunnen genieten, anderen zijn er op een andere manier gekomen. Dit is de status quo waaruit we gaan vertrekken. 

Het geheim is door vanuit jouw eigen kennis en kracht verder te werken en jezelf en collega's aan te moedigen tot scholing. 

>>Ben je niet klassiek opgeleid? Ga dan geen ballet geven en brand je vingers (tenen) ook niet aan spitzen. Dit is echt een vak apart en als je niet weet waar je mee bezig bent, dan kun je mensen voor het leven beschadigen. Wil je graag ballet geven? Ga dan op zoek naar een opleiding die je alsnog zou kunnen doen die jou alle kennis brengt die je nodig hebt. 
>>Vind je het leuk om met jonge kinderen te werken? Ga dan eerst eens leren hoe hun lijf en hun belevingswereld eruit ziet voordat je ze de backspin laat doen. 
>>Werk je graag met ouderen? Het is heel interessant om het ouder wordende lichaam te bestuderen en om echt te weten wat er in deze mensen omgaat. 

Kortom: het gaat niet om WAT je doet.
Maar WAAROM je het doet en vooral ook HOE je het doet. 

2018 vraagt dus om een kwaliteitsimpuls:
Voor alle dans docenten, op eigen niveau; ontwikkel jezelf als mens, collega, danser, maker, docent en danserpreneur. 

  • Dans inhoudelijk
  • Dans randvoorwaardelijk (zorg voor fysieke en emotionele veiligheid van leerlingen en locatieveiligheid)
  • Dans collegialiteit (acceptatie van collega's en vanuit jouw eigen kracht en expertise lokaal verbinding zoeken)
  • Danserpreneurschap.


Op naar een vruchtbaar nieuwjaar! Veiligheid en kwaliteit voor alles. En dat mag natuurlijk ook betaald worden. Hier ga ik me komend jaar voor inzetten zodat we in januari 2019 echt een reden hebben voor het festival #dansvooriedereen. Wil je hier meer over horen en meedenken? Een mooie start maken met jouw eigen ontwikkeling? Esther Nederpelt Lazarom, Wilja van Os en ikzelf maken hier een begin mee tijdens onze gezamenlijke sessie op 2 oktober tijdens de conferentie 'De kunst van' bij partner LKCA. Ben jij erbij?

Sluit je vandaag nog aan bij Danspiratie 
N
U al starten met het ondernemerschap? Schrijf je in voor Danspiratie@Sea 
O
f word vriend van Danspiratie om de kwaliteitsimpuls mogelijk te maken

Of mail me voor een persoonlijke klankbordsessie om jouw situatie eens te bespreken 

 

 

 

 
0
0
0
s2smodern